(P)review: Μήδεια του Ευριπίδη (Αρχαία τραγωδία με Κιμούλη μόνο τροφή για σκέψη)

Ήρθε η ώρα να δείξω την κουλτούρα μου. Η στιγμή να αποδείξω οτι δεν είμαι μόνο για σειρές και μη “ψαγμένες” ταινίες.

Και όχι δεν με τράβηξε (πολύ) η γκόμενα…
…και εγώ ήθελα πολύ να δω την Μήδεια του Κιμούλη και στο φανταστικό θέατρο των Φιλίππων το είδα. Οι εντυπώσεις μου?
Το σκηνικό ήταν τέλεια στημένο για να ζήσω μια ιδιαίτερη εμπειρία. Για το φεστιβάλ Φιλίππων Θάσου, ο Θίασος του Σπύρου Ευαγγελάτου, ήρθε να παρουσιάσει μία απο τις πιο τραγικές φιγούρες της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας, με έναν απο τους πιο ποιοτικούς ηθοποιούς στον πρωταγωνιστικό ρόλο (Κιμούλης-Μήδεια) και έναν απο τους πιο πολλά υποσχόμενους στον ρόλο του Ιάσονα (Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος).

Το εισιτήριο σχετικά φτηνό κλεισμένο μέσω ίντερνετ (το 15αρι φοιτικό στο ταμείο ήταν απλά γελοίο) και καλή παρέα μπροστά απο ένα μαγικό τοπίο το οποίο γινόταν ολοένα και πιο όμορφο καθώς ο ήλιος έδυε πίσω απο το αρχαίο θέατρο.  

Οι απαιτήσεις πολλές, το σκηνικό έτοιμο και η αναμονή στα ύψη…

Το πρώτο λάθος ήρθε απο τον ήχο. Τα ηχεία έκλειναν και άνοιγαν και σου έσπαγαν τα νεύρα, γρήγορα όμως το πρόβλημα διορθώθηκε και η παράσταση συνεχίστηκε χωρίς άλλα τεχνικά λάθη.

Η επιλογή του σκηνοθέτη να επιλέξει μόνο αντρικό κάστ και συγκεκριμένα τον Κιμούλη για Μήδεια προσωπικά την βρήκα πολύ σωστή. Αυτό που ένας άντρας θα προσέφερε σε έναν ρόλο τόσο κόντρα απο την φύση του, αυτόν της μητέρας, ήταν η αποκόλληση απο το φαίνεσθαι, την τραγικότητα του παιξίματος που πολύ επιτυχημένα θα έδινε μια ηθοποιός και εμβάθυνση στις εσωτερικές διεργασίες που οδήγησαν την Μήδεια να διαπράξει το έγκλημα που την έκανε γνωστή σε όλον τον κόσμο.

Για όσους λοιπόν δεν ξέρουν, η Μήδεια ήταν η πριγκίπισσα της Κολχίδας που με τις γνώσεις και τις ικανότητες της βοήθησε τον Ιάσονα στην αναζήτηση του Χρυσόμαλλου Δέρας. Η Μήδεια πρόδωσε την πατρίδα και τον πατέρα της, βοήθησε σε αμέτρητες καταστάσεις τον Ιάσονα και έκανε δυο παιδιά μαζί του.

Όταν όμως αυτός αποφασίζει, για χάρη της εξουσίας να παντρευτεί την πριγκίπισσα της Κορίνθου, η Μήδεια τυφλωμένη απο το μίσος θα εκδικηθεί τον Ιάσονα σκοτώνοντας πριγκίπισσα και βασιλιά και τέλος τα δύο της παιδιά.

Ο Κιμούλης λοιπόν έχοντας μία στιβαρή και έντονη ερμηνεία μας παρουσιάζει στο πιάτο όλη την ψυχοσύνθεση της Μήδειας και μαζί με τον Παπασπηλιόπουλο που έπαιξε πολύ ικανοποιητικά και τον Χορό που πρόσφερε μερικές ανατριχιαστικές στιγμές, έδωσε μια ιδιαίτερη αλλά ξεκάθαρη εκδοχή των κινήτρων της Μήδειας.

Μπορεί όλοι εμείς, μεγαλωμένοι σε έναν “χριστιανικό” κόσμο, μπολιασμένοι με την ηθική που μάθαμε, να κατακρίνουμε τις πράξεις της Μήδειας, αλλά προσωπικά πιστεύω, όπως και οι συντελεστές νομίζω, οτι η Μήδεια λειτούργησε λογικά και οτι είναι ηλίθιο να την θεωρήσεις τρελή η παράλογη λόγω των πράξεων της.

Για αυτήν το σημαντικότερο πράγμα στη γή ήταν ο… Ιάσονας.
Όχι τα παιδιά της. Για αυτόν πρόδωσε, σκότωσε και ξενιτεύτηκε. Ερωτεύτηκε και το πάθος της ήταν τόσο μεγάλο, που γέννησε την φοβερή της εκδίκηση.

Η Μήδεια αποφάσισε να κάνει στον Ιάσονα αυτό που έκανε αυτός σε αυτήν. Να τον γνωρίσει με την απόλυτη απελπισία.

Μέσω του Κιμούλη, χειραγώγησε, σκότωσε, ειρωνεύτηκε και λογομάχησε. Ήταν σίγουρη για τον εαυτό της και αμφισβήτησε τα κίνητρα της. Όμως στο τέλος, με σκληρότητα έδωσε η ίδια την τιμωρία που νόμιζε πως ο Ιάσονας άξιζε.

Μπορώ να πω πως αν και ήταν μια πάρα πολύ εύκολη, ως προς την κατανόηση της, αρχαία τραγωδία, σε απορροφούσε και σε έκανε να περνάς 50 έντονα λεπτά.

Μία παράσταση που άξιζε τα 12 άντε και τα 15 ευρώ, αλλά όχι τα 20 που ζητούσαν για κανονικό εισιτήριο απο το ταμείο. όχι η Μήδεια, τίποτα δεν αξίζει 20 ευρώ πλέον. Οι οργανωτές πρέπει να ξανασκεφτούν την πολιτική των τιμών τους, μπας και δουν το θέατρο να γεμίζει.

Αξίζει λοιπόν και να πάτε να την δείτε αν έχετε την ευκαιρία.

Τέλος αν κάποιος πιστεύει οτι η Μήδεια ήταν μια παράλογη τρελή θα πω το εξής: Επι χρόνια σκοτώναμε δούλους για την πλάκα μας, πετούσαμε χριστιανούς στα λιοντάρια, σκοτώναμε ινδιάνους για γη και χρυσάφι και ήταν σε κάθε εποχή απόλυτα λογικό.

Αν νομίζεις λοιπόν οτι όλοι ήταν τρελοί και παράλογοι και εσύ που κρίνεις σκεπτόμενος μόνο μέσα απο τις παρωπίδες σου, είσαι ο σωστός, ασε καλύτερα την τραγωδία και δες κανένα δήθεν κουλτουριάρικο Κυνόδοντα.

Αρέσει σε %d bloggers: